تبلیغات








.: سلام دوست عزیز.به وبلاگ من خوش امدی :.

.: برای برداشته شدن پرده ی سیاه و ورود به وبلاگ روی بنر زیر کلیک کن :.

This Code Edited By :





click kon
سایت تخصصی مادر و کودک - تغذیه خانمهای باردار

تغذیه خانمهای باردار

نویسنده :هدا ن
تاریخ:سه شنبه 6 تیر 1391-09:59 ب.ظ

گرسنگی در شكم مادر

تحقیقاتی كه اخیرا در دانشگاه آمستردام انجام گرفته است نشان میدهد زنانی كه در سه ماهه اول بارداری شان غذای كمی مصرف كرده اند فرزندان ضعیفی را به دنیا خواهند آورد كه در دوران بزرگسالی خود دارای ریسك فاكتور بالاتری از ابتلا به حملات و ناراحتی های قلبی خواهند بود.

در جریان جنگ جهانی دوم و در سالهای 1945 و 1946 كه شهر آمستردام به محاصره و اسارت دشمنان درآمد.لذا مردم آمستردام نمیتوانستند بیشتر از مقدار جیره غذایی شان غذا مصرف نمایند. درنتیجه مقدار انرژی دریافتی شان از 400 كیلوكالری در روز فراتر نمی رفت.

كودكانی كه مادرانشان بعد از 13 هفته اول بارداری در معرض گرسنگی قرار گرفتند و نیزكودكانی كه در زمان قحطی به دنیا آمدند دارای ریسك فاكتورهای بالای ابتلا به حملات وبیماریهای قلبی نبودند اما كودكانی كه مادرانشان در 13 هفته اول بارداری دچار قحطی شدند به طور متوسط كمتر از 2.5 كیلو وزن داشتند و سایز دور سرشان هم كمتر از حد استاندارد بود. زنانی كه در دوران قحطی باردار شدند بچه هایی به دنیا آوردند كه بعدها دارای سطح بالاتری از انسولین خون بودند وچاقتر بوده و بیشتر در معرض حملات و ناراحتی های قلبی قرار گرفتند.

قبل از بارداری

اگر قبل از بارداری از بیماری هایی مانند دیابت و فشار خون بالا رنج می برید باید بدانید كه عدم رعایت نكات تغذیه ای كه منجر به عود كردن عوارض نامطلوب این بیماریها میشود به فاصله كمی قبل از بارداری و همچنین در اوایل بارداری میتواند بر سلامتی جنین شما تاثیر منفی بگذارد. اگر از داروهای جلوگیری از بارداری استفاده میكنید بعد از پایان دادن به مصرف شان و همچنین در اوایل دوران بارداری با تجویز پزشكتان می توانید از قرص های مولتی ویتامین استفاده نمایید. این قرص ها بخصوص حاوی فولیك اسید میباشند كه در تكامل و رشد مغری جنین شما نقش مهمی را ایفا خواهد نمود

رژیم غذایی مناسب زنان باردار

كارشناسان تغذیه توصیه های عمومی زیر را به شما ارایه میدهند و شما موظف خواهید بود كه وعده ها و میانوعده های غذایی تان را آنچنان تنظیم نمایید كه شامل مواد غذایی زیر باشد

v نان و غلات و برنج

v میوه ها و سبزیجات

v پنیر، ماست و شیر

v گوشت سفید و قرمز، ماهی، حبوبات، تخم مرغ و دانه ها

v چربی ها و روغن ها و قند ها. این مواد اگر چه مغذی نیستند اما میتوانند انرژی بالایی تولید كنند. این مواد البته باید در مقادیر پایین مصرف گردند.

همچنین توصیه میشود بعد از برنامه ریزی در مورد رژیم های غذایی تان آن را به كارشناسان تغذیه نشان داده و در مورد اینكه آیا رژیم غذایی تان حاوی تمام گروههای غذایی هست یا نه و اینكه آیا از لحاظ تغذیه ای برای شما كفایت میكند یا خیر از او راهنمایی بخواهید.

تهوع بارداری

در دوران بارداری حتی اگر شما بسیار خوب از خودتان مراقبت نمایید و از رژیم غذایی مناسبی هم برخوردار باشید باز هم ممكن است كه از عارضه تهوع بارداری رنج ببرید. این عارضه معمولا در سه ماهه اول بارداری بروز می كند. هیچ نوشدارویی برای از بین بردن تهوع صبحگاهی وجود ندارد اما توصیه هایی هست كه میتواند شما را تخفیف علائم این عراضه كمك نماید.

v هر شب قبل از اینكه به رختخواب بروید و همچنین صبح ها قبل از اینكه از رختخواب برخیزید یك تكه نان سوخاری و یا بیسكوییت نمك دار مصرف نمایید.

v تعداد وعده های غذایی را افزایش و مقدار آنها را كاهش دهید.

v از خوردن غذاهای چرب و روغن دار خودداری نمایید.

v بجای اینكه همراه غذاها آب مصرف نمایید آنرا بین وعده های غذایی مصرف نمایید.

v از مصرف زیاده از حد چای و قهوه خودداری نمایید.

در مصرف غذاهای پرادویه، كرمها و سبزیجات خیلی معطر نظیر پیاز زیاده روی نكنید.

استفاده از همه گروههای غذایی
دوران بارداری ، مولد شرایط جدید زیستی و روانی برای مادر است . از جنبه های مختلف ، تغذیه در این دوران از اهمیت و حساسیت زیادی برخوردار است . بنابراین لازم است که مادران باردار، رژیم تغذیه ای متفاوت با شرایط عادی و متناسب با شرایط بارداری برای خود در نظر بگیرند. در اینجا، رژیم غذایی کاملی که مادران در دوران بارداری باید رعایت کنند از نظرتان می گذرد:
الف : انرژی برای تامین سوخت وساز بدن مادر و رشد جفت و جنین مورد نیاز است . منابع تامین کننده آن ، انواع نان ، برنج ، سیب زمینی ، ماکارونی و انواع روغنهای مایع و جامد (روغن زیتون ، کره و خامه ) است البته با وجود این که نیاز به انرژی در این دوران افزایش پیدا می کند، باید توجه داشت که بیش از اندازه از این مواد مصرف نکنیم .
ب. پروتئینی که برای ساخته شدن بافتهای بدن مادر و جنین مورد نیاز است . از گوشت قرمز، گوشت سفید، تخم مرغ ، شیر، ماست و حبوبات تامین می شود.
ج. ویتامین و املاح که برای حفظ سلامت بافتهای جنین و مادر و انجام طبیعی فعالیت های بدن مورد نیاز هستند.
ویتامین ها و املاح در میوه و سبزیها وجود دارند. ویتامین های مهم مورد نیاز دوران بارداری کدام است؟
ویتامین :A
مهمترین نقش ویتامین A ، تاثیر در تشکیل سلولهای مغز و شبکیه چشم است . ویتامین A در جگر، تخم مرغ ، لبنیات ، سبزیجات برگ سبز و زرد رنگ مانند هویج است .
ویتامین :C
ویتامین C، باعث تقویت سیستم ایمنی مادر می شود. به همین علت مصرف آن در دوران بارداری توصیه می شود. تحقیقات نشان داده است . کمبود ویتامین Cمی تواند باعث افزایش فشارخون مادر در 3ماهه آخر بارداری شود. مهمترین منابع ویتامین C، میوه ها بخصوص انواع مرکبات و سبزیجات است.
اسید فولیک :

یکی از مهمترین ویتامین ها، اسیدفولیک است . نیاز به این ویتامین به دلیل افزایش حجم خون مادر افزایش می یابد. کمبود این ویتامین در هفته های اول بارداری می تواند باعث ایجاد اختلالات عصبی در جنین شود. اسیدفولیک به طور عمده در انواع سبزیهای دارای برگ سبز تیره ، لبو، کلم و پرتقال وجود دارد.
املاح مهم مورد نیاز در دوران بارداری
کلسیم به دلیل نقش مهم آن در ساخت اسکلت و استخوان های جنین و جلوگیری از پوکی استخوان در مادر، یکی از مهمترین املاح مورد نیاز در دوران بارداری است . نکته قابل توجه این است که متاسفانه مادران به میزان کافی از مواد غذایی حاوی کلسیم استفاده نمی کنند. کلسیم در شیر ، ماست ، پنیر، ماهی ساردین و کیلکا وجود دارد.